dinsdag 13 september 2011

Halifax, Canada, 13 sep. 11

Ff een pauze! Vandaag alles geregeld zodat we morgen, hopelijk, zonder problemen de camper bij de haven op kunnen halen. Gisteravond, ongeveer 21 uur kwamen we aan in ons hotel, de Commons Inn. Gezellig, ouderwets hotelletje. Het was een lange, maar prima dag; J&G brachten ons naar het station in Assen, prachtige trein bracht ons naar Schiphol. En daar stond Hans uit Alphen a/d Rijn! Gezellig samen koffie gedronken en toen inchecken. Prima vlucht, veel beenruimte, niet onbelangrijk voor mij, op tijd in Reykjavik. Klein overzichtelijk luchthaventje. De Plaza was als een overdekt terras met winkels er omheen. Maar duur!! Toch lekker verse vis gegeten, echt heerlijk! De laatste vlucht die vertrok, was die van ons. De winkels werden al afgesloten, het lag er allemaal verlaten bij. Opvallen prachtig, helder weer in IJsland; de hele weg hebben we boven de wolken gevlogen, maar boven IJsland was het helder. Een land als een lavaveld.

Vanmorgen na het ontbijt op stap. Halifax bekijken. Als doel hadden we de expediteur en de douane, dan weten we waar we de volgende dag moeten zijn en hoe lang we er over lopen. Toch maar even vragen of we nu al terecht kunnen bij de expediteur en ja hoor, na een tijdje wachten waren we aan de beurt. De baliemedewerkster rook al dat wij voor de RV kwamen. Alles ging vlot,dus ook maar gelijk door naar de Custom, de douane. Ging nog sneller! Dus morgen gelijk naar de haven om ons 2e huisje weer te begroeten, begint vast met de antenne te zwaaien!

Al zwervend kwamen we op een begraafplaats, de eerste van Halifax. Een Canadees vertelde ons dat hier de Generaal Robert Ross begraven lag die het Witte Huis in Washington in de fik had geschoten. Eigenlijk heeft het huis daar zijn naam aan te danken; in die onafhankelijkheids oorlog, de Engelsen tegen de latere Amerikanen, schoot dus Ross het huis in de brand, maar omdat de Amerikanen niet wilden dat de Engelsen dat zouden zien, werd het zwart geblakerde gebouw ’s nacht wit geschilderd! Wij dus zoeken naar het graf en gevonden!