Mei 16, Victoria
Vancouver Island
links de Boeing hallen |
Gisteren de Boeing
fabrieken bezocht. We zitten wel in de aviation musea, maar dit keer gaat het
om splinter nieuwe vliegtuigen. In een hal, de grootste zelfdragende hal ter
wereld, 1km lang, worden de Boeings 747, 767, 777 en de aller nieuwste de 787
Dreamliner. Deze laatste wordt voor een groot gedeelte van carbon gemaakt. Met
een bus worden we naar de hallen getoerd, daar lopen we door een ondergrondse
gang naar een lift die ons dan weer naar een bezoekersdek brengt. Hier worden
de toestellen in elkaar gezet. De onderdelen worden zelfs vanuit Italiƫ
ingevlogen.
Met de Dreamlifter (zie foto). Opvallend is dat de werkers geen
bedrijfskleding dragen: er lopen zelfs lui in de korte broek. Ook geen
veiligheidshelmen. Alleen veiligheidsbrillen en schoenen zijn verplicht.
Terwijl van boven toekijken, is een groep werkers op de werkvloer gezamenlijk gymnastiekoefeningen aan het doen. De
kantoren bevinden zich ook op de werkvloer; wij kijken van boven zo naar
binnen. In het bezoekerscentrum staan enkele straalmotoren opgesteld,
gigantische dingen. Maar in vergelijking met de zuigermotoren van de Spruce
Goose zijn het maar simpele constructies. Jammer, maar tijdens de tour mogen
geen foto’s worden gemaakt!
Vandaag met een veerboot
van Anacortes naar Sidney op Vancouver Island gevaren. Camper geparkeerd achter
het parlementsgebouw in Victoria, de hoofdstad van British Columbia en de stad
bekeken. Echt gezellig met terrasjes, prachtige bloemperken en een gezellige
haven. Grappige rondvaartbootjes! En dan op naar een camping. Het was een lange
dag: half zes op en heel drukke wegen.
airport van Victoria |
We staan nu op een
Provincial Park, tussen hoge dennen. Weinig zon dus, maar wel een mooi bos. Als
we naar het strand lopen lezen we dat het bos zich aan het herstellen is van de
kaalslag. De meeste bomen zijn nog erg jong, hier een daar een dikke conifeer
die de kap heeft overleefd. In de staat Washington hebben we gezien dat nog
steeds hele hellingen kaal worden gekapt! Onbegrijpelijk dat dat nog steeds
wordt getolereerd. Het is echt funest voor de hellingen: de humuslaag spoelt
weg en dan wil er niets meer groeien. Woestijnvorming is het resultaat in de
wat drogere gebieden.
Mei 17, Englishman River
Falls PP
dikste totempaal ter wereld |
Eind goed, al goed! Vanaf
de camping een prachtige trail gelopen door een schitterend bos naar de
Englishman watervallen. Dikke bemoste bomen, varens en natuurlijk de waterval. Echt
prachtig! Mocht ook wel, want vandaag hadden we een rit die meer leek te gaan
over de Deutsche Autobahn dan door de prachtige natuur van Vancouver Island! Er
is maar een weg die loopt van Victoria naar het noorden, Port Hardy. Tot aan
Parksville reden we in de file, stoplichten en winkelcentra met grote
parkeerterreinen. Af en toe een doorkijkje zodat je zag dat het toch echt wel
mooi was. Onderweg nog even twee stadjes bezocht: Duncan om zijn 80 totempalen
en Chemainus voor de muurschilderingen.
tegen zoveel geweld is geen bos bestand! |
Niet echt spectaculair maar wel een
leuke onderbreking van de “Autobahn”. Deze twee stadjes hebben geleefd van de
houtkap, maar de dikke jongens zijn al gekapt dus blijven alleen de “lucifers”
over. Dat heb je als je ongeremd gaat kappen! Kappen met kappen dus!
Leuk om te zien dat mijn oud-leraar zich prima vermaakt! Have fun!
BeantwoordenVerwijderen