woensdag 11 juli 2012

Juli 8, St Anna en nog wat even ten noorden van Québec,
Basilliek van St. Anna
Vanmorgen gefietst en dat was leuk! Alsof je door Frankrijk fiets: Franse naamborden, Franse namen op de grafzerken en huizen met Franse charme. Ondertussen hebben we met verschillende Canadezen gesproken, in het Frans, want de meesten spreken geen of heel gebrekkig Engels. Ik moet zeggen ze zijn heel vriendelijk als ze in de gaten hebben dat je ook een mondje Frans spreekt. Gisteren spraken we met een stel dat veel in Europa heeft gereisd. Hadden in Amsterdam een camper gekocht. Hier woonden ze permanent in een niet al te grote camper, ’s winters in Thailand. Zouden we ook nog kunnen doen! Langs de camperplek loopt een drukke weg; vooral veel motoren, caravans en campers komen voorbij. Een eind verderop ligt een heel toeristisch gebied. Maar ’s avonds is het heel rustig, prima zo.
Juli 9, Tadousac aan de St.Lawrence
camping Walmart
Prachtige rit met hellingen van 13%, de Hymer moest flink aan de bak! Maar deed het prima. De weg slingert langs de rivier en die is hier heel breed. De ferry doet er anderhalf uur over om naar de andere kant te komen. Maar eerst gaan we over een fjord, de Saguenay, met een ferry. Geen brug maar 3 veerboten die de verbinding onderhouden. Zo langzamerhand begint het rustiger te worden. Dit is echt Canada: bossen, meren, rivieren en kleine dorpjes. Baie ST.Paul is een echt toeristenplaatsje, veel Frans aandoende huisjes, leuk. De mensen zien er hier anders uit: slanker, de mannen dragen overhemden i.pv. T-shirts, de vrouwen gaan charmanter gekleed. En spreken vaak alleen Frans. Overnachten op een prachtig gelegen camping , camping Bon-Désir,aan de oevers. In de verte zien we de walvissen fonteinen spuiten (waarschijnlijk Humpback whales)en de witte Beluga walvissen zwemmen redelijk dichtbij. ’s Avonds een vuurtje en zo genieten we van de laatste zonnestralen.
Juli 10, wachtend op de ferry naar Trois-Pistoles
zeehonden
We zijn hier al om 8.45uur maar de ferry is vandaag vertrokken om 8 uur en de volgende gaat om 16.00 uur. Geen ramp, we hebben de tijd en vanaf onze parkeerplek, met picknick tafel, hebben we prachtig uitzicht over de rivier, ongeveer 30 km breed! Met een aantal walvissen die hier de zomer doorbrengen. We denken dat het de Minke Whales zijn. Maar eerst moet geklust worden: de waterpomp van de camper staakt de strijd en een bout van een klapstoel is gebroken. De reservepomp, ooit eens gekocht bij camping Vermeille in Zweisimmen, meer dan 10 jaar geleden, doet weer dienst tot we weer een originele hebben. Maar de stoelen zijn zo langzamerhand wel aan vervanging toe, ook meer dan 10 jaar oud. Dus Obelink wordt een van de eerste aanloophavens. De weg, nummer 138, die we over een paar uur gaan verlaten, is the Gateway to Labrador. Als je maar lang genoeg deze weg volgt , kom je daar vanzelf.
Juli 11, Remouski

We rijden een 20 km terug naar een Nationaal Park aan de kust. Prachtige eilandjes, rotsen met luierende zeehonden en de trails fietsen we. Het is alsof het voorjaar is, overal bloeiende veldbloemen. Heerlijk fietsen. Maar na een telefoontje van Marjolein dat onze zwager Herman een hartstilstand heeft gehad en nu in het ziekenhuis ligt, besluiten we de boel op te pakken en vandaag alvast maar een eind richting Halifax te rijden. Overnachten doen we in Campbellton. Maar hopen dat alles goed komt.